De Unde Ne Luam Energia ?!

De Unde Ne Luam Energia ?!

5
176
0
Tuesday, 22 January 2019
publicmedia

De Unde Ne Luam Energia ?… striga domnita Ioana cu ecou, dorind o pizza din nou…
Raspuns – SIMPLU, dupa Credinta, Odihna, Aer, Apa, si Soare, Nutritia din viata noastra ne furnizeaza cea mai mare parte a energiei, care se masoara in Calorii, de care avem nevoie sa traim SANATOS.
Deci, cand duc un aliment la gura mi-e imi este clar ca acesta imi ofera CALITATE organismului meu, si nu numai a limbii placer.
Calitatea unui aliment este oglindita prin continutul de Vitamine, Minerale, si Fibre, toate aceste trebuind a se regasi in energia furnizata zilnic, conform necesarului individual, de catre GLUCIDE, LIPIDE, si PROTEINA.
NECESARUL ENERGETIC ZILNIC al unei adult, femeie sedentara de 75 kilograme, sau a unui barbat sedentar de 65 kilograme este aproximativ de 2000 de Calorii.
Rezonand cu necesarul energetic individual Glucidele trebuie sa ne furnizeze 60 – 70% din aportul caloric TOTAL al unei zile, Lipidele 20 – 25%, si Proteinele 10 – 15%.
Glucidele 60 – 70%… adica NOI oamenii suntem niste dulci, daca ne trebuie pentru a trai asa mult dulce… DAR CE DULCE ?… NU despre dulciuri este vorba.
Glucidele, sau Carbohidratii, sau Zaharurile, se impart in 2 feluri, SIMPLE, si COMPLEXE.
Glucidele Simple, sunt zaharuri simple care se descompun si trec repede in sange, ceea ce constituie un avantaj daca sunt inaintea, in timpul, sau imediat la terminarea unui EFORT FIZIC de lunga durata.
Dar, pot fi si un mare “donator” de grasime catre al nostru “tezaur” de lipide, DACA nu intra in discutie Efortul Fizic.
Glucidele Simple si Alimentele in care se gasesc SUNT :
Zaharoza, in zahar si miere;
Glucoza, in fructe si miere;
Fructoza, in fructe si miere;
Lactoza, in lapte;
Maltoza, in cerealele neintegrale/rafinate(faina alba, exemplu blatul de la pizza si covrigul).
Fiind o energie care care se arde repede in organism, aceste alimente NU TIN de foame.
Glucidele Complexe, descompunandu-se treptat in glucoza prin tubul digestiv, si trecand lent in sange, sunt SATIOASE.

Glucidele Complexes i Alimentele care le contin sunt :
Cerealele Integrale, prin Ovaz, Secara, Grau, Mei, toate integrale/nedecorticate/salbatice
Produse din Cereale Integrale, prin Paste Integrale, Paine Integrala, Fulgi de Cereale Nerafinati;
Leguminoase, prin Fasole, Mazare, Soia, Linte, Naut, Bob, leguminoasele fiind si castigatoarele de a fi cele mai potrivitr alimente pentru satietate prin continutul de amidon.
Lipidele, 20 – 25% din totalul energetic caloric necesar unei zile.
Un adult trebuie sa consume in medie 500 de Calorii provenite din Lipide, 1 gram de lipida furnizeaza 9 Calorii.
Recomandarea SANATATII este de a ne furniza Lipidele spre 90% din surse vegetale nerafinate, uleiuri presate la rece, oleaginoase crude precum Nucile, Caju, Migdale, Alune, alaturi in Iarna avand si pe domnul Unt sub nas, acesta fiind un bun furnizor al vitaminei D, astfel fiind recomandat in consum cu prioritate catre copii
1 Lingura cu Ulei Presat La Rece, poate contine 90 – 100 de Calorii furnizate de catre grasime;
50 de grame Nuci, Alune, intr-un cuvant Oleaginoase poate oferi 350 – 400 de Calorii din grasime;
50 de grame Cereale Integrale, poate oferi 20 – 70 de Calorii din grasime;
50 de grame Masline, poate oferi 360 de Calorii din grasime;
100 de grame Carne SemiGrasa De Porc, gratar, poate oferi 40 de Calorii din grasime;
100 de grame Pasare Cu Piele, gratar, poate oferi 72 de Calorii din grasime;
100 de grame Peste Crap, gratar, poate oferi 54 Calorii din grasime;
100 de grame Muschi Slab de Vita, gratar, poate oferi 135 de Calorii din grasime.

Proteina, 10 – 15% din totalul energetic necesar unei zile.
Un adult rebuie sa consume 200 – 250 de Calorii provenite din Proteina, 1 gram de proteina furnizeaza 4 Calorii
250 grame de Fasole, poate oferi 200 de Calorii din proteina;
200 grame Orez Salbatic/Nedecortic, poate oferi 60 de Calorii din proteina;
100 grame Mar, adica 1 Mar poate oferi 12 Calorii din proteina;
250 grame muschi slab de Vita, sau de carne de porc semigrasa, gratar,pot furniza 210 de Calorii din proteina;
250 grame peste Macrou, rasol, poate furniza 180 de Calorii din proteina.
Si acum dragii mei aveti libertatea de a ALEGE singuri cat mai calitativ de unde ne luam energia
Calitatea este oglindita de cantitatea oferita de catre alimentul ales in Vitamina, Minerale, si fibra., cuatificata la nivel de zi prin atingerea , NU DEPASIREA, necesarului de Glucide, Lipide, si Proteina.
De Retinut !…
Vitaminele exista preponderent doar in legumele si fructele nepreparate termic, iar Mineralele din momentul ce temperatura trece de 80 grade Celsius, se pot pierde spre 70%.

Un material de Cristian Ungureanu

share

Comments are closed.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Impact FM Romania