Reclama de la radio. (aproape) centenar.

Reclama de la radio. (aproape) centenar.

6
66
0
Thursday, 08 November 2018
publicmedia

Meditaţii radiofonice (III)
Către publicul de pretutindeni
Reclama de la radio. (aproape) centenar.

28 august 1922, probabil o zi însorită de final de vară, într-un New York prăfuit de căldură, ascultătorii de radio au auzit prima oară o reclamă. Câţi or fi fost şi cum au reacţionat, nu se ştie. Postul de radio se numea WEAF şi aparţinea Companiei de Telefoane şi Telegrame (AT&T); ideea a fost să prezinte, prin reclamă, viaţa tihnită de la ţară, departe de praful din mijlocul oraşului, un decor oferit de Complexul Rezidenţial Hawthorne din suburbia Jackson Heights. Reclama a durat zece minute şi a costat 50 de dolari.
Cum se prezintă producţia de reclame radio la aproape 100 de ani de la prima reclamă plătită la radio din lume? O întrebare care, pe orice om de radio îl face să ridice o sprânceană şi să zâmbească şugubăţ în colţul gurii.

O reclamă la radio înseamnă: idee, voce, decor sonor, mix creativ al acestora. O reclamă la radio înseamnă: client care investeşte (cu adevărat) în publicitate, post de radio pregătit tehnic şi cu resursă umană pentru realizarea de reclame. O reclamă la radio înseamnă partea cea mai creativă pusă pe tapet într-un timp record (de maximum 30 de secunde).

Amestecul potrivit dintre voce şi efectele sonore este rezultatul unei munci, de cele mai multe ori, epuizante. Nu pare, pentru că, la aceşti aproape 100 de ani de la prima reclamă plătită la radio, mare parte din ceea ce se aude e făcut „în serie”; în regim de „reclamă pe bandă”, care te poate agasa cu mesaje repetitive, cântecele obsesive şi voci iritante. Abia aşa se poate face diferenţa dintre creativ şi neeficient.

Reclama de la radio e ca un spectacol de teatru pe care-l primeşti gata făcut şi despre care uneori e bine să nu-i cunoşti bucătăria. Alteori, ştiind despre condimentele folosite, experienţa „degustării” se îmbogăţeşte. Meditaţiile radiofonice au menirea să deschidă „papile gustative” pentru ingrediente potrivite unui stil de viaţă de ascultător sănătos.

Cea mai mare provocare în producţia de reclame nu-i ideea, nici textul propriu-zis, uneori, nici vocea care să citească textul, ci coordonarea dintre ce crede un potenţial client că este reclama la radio şi efectele reale pe care le are acest gen aparte de publicitate. Spun aparte pentru că a lucra la o reclamă e o treabă tare serioasă şi presupune o înţelegere specială a funcţionării mecanismelor de publicitate la radio. Necesită experienţă şi multă migală. Atenţie sporită şi minte odihnită. E uşor de intuit că un om nu poate substitui o agenţie de publicitate, şi nicio agenţie nu este formată dintr-un singur om care cântă, dansează, scrie versurile, face regia şi scenografia.

Reclama de la radio este un produs creativ realizat de oameni cu spirit liber, deschişi, smart, citiţi şi umblaţi, cum s-ar spune. Este produsul care pune la bătaie o coordonare echilibrată între clientul, deştept la rândul lui să investească în imaginea brand-ului, şi să creadă pe cuvânt că nu oricine poate citi o reclamă la radio şi nici produce, pentru rezultate eficiente.
Sigur ţi s-a întâmplat să rămâi în minte cu vreun slogan deştept sau să asociezi un brand cu spotul difuzat. Ţi s-a întâmplat şi altfel, să te enerveze o reclamă tocmai pentru că o ţii minte. Ţi s-a mai întâmplat şi să schimbi frecvenţa când începe calupul de reclame sau să dovedeşti că ai învăţat o reclamă pe de rost anticipând cuvintele. Principiul descoperit: reclamele la radio fac parte din viaţa ascultătorului într-atât încât să conteze mesajul pe care îl primeşti. Iar mesajul cel mai eficient e cel pe care îl primeşti pe o durată cât mai lungă, împachetat în jurul vocilor plăcute, în orizont sonor potrivit mesajului. Pare simplu, nu?

Acum 96 de ani când s-a difuzat prima reclamă plătită la radio, postul de radio WEAF a reuşit ca în două luni să vândă 3 ore de publicitate şi într-un an să adune 30 de agenţii drept clienţi. Complexul Rezidenţial respectiv a cumpărat reclamă la WEAF pentru un an de zile şi a avut creşteri de 200% după ce reclamele au fost difuzate la radio. Azi, ne coordonăm perfect cu viteza vremurilor şi nerăbdarea cere avidă puţin şi cu rezultate maxime. Aşa, nu se prea poate; aşa, nu facem decât să începem lucruri şi să nu le mai terminăm; aşa, facem doar să credem că iluzoriu rezervăm buget(e) pentru publicitate; aşa, continuăm să aşteptăm la uşi zidite de mult şi nori care nu au cum să plouă cu rezultate atâta vreme cât mecanismele nu sunt înţelese corect.

Un articol scris de Bianca Ioan şi crezut pe cuvânt de Impact FM România.

share

Comments are closed.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Impact FM Romania